Hoe wordt Dordt een fietsveilige stad waar snelheidsduivels geen kans krijgen


Adviescommissie Fysiek hield woensdagavond 7 februari 2018 een speciale themabijeenkomst: Dordrecht: een fietsveilige stad waar snelheidsduivels geen kans krijgen.
Na een motie in de gemeenteraad over inrichting van straten heb ik deze avond met Maarten Burggraaf en Guido Frantzen voorbereid.

Ook bewoners waren uitgenodigd. Een verkeersambtenaar uit Houten (Fietsstad van 2018) en inmiddels werkzaam in Dordrecht, en Verkeersadviesbureau Goudappel Coffeng gaven presentaties over inrichting van straten in andere steden.

Het te hard rijden is de grootste ergernis van bewoners in Dordrecht. Ook komen er steeds meer fietsers bij, plus allerlei andere voertuigen (scootmobiels, bakfietsen, etc.) die steeds meer ruimte nodig hebben.

En om de auto af te remmen, zijn smallere autobanen een effectief middel.

Hoe richten wij onze straten veilig in voor fietsers en voetgangers met minder ruimte voor auto's om hard te rijden, bijvoorbeeld:

- via een standaard overzichtelijke inrichting met brede fietsbanen en smalle autobanen
- of via shared spaces, met minimale inrichting

Nu HVC met het Warmtenet op veel plaatsen in Dordrecht aan de slag is en onze straten openlegt, kan de weginrichting tegelijk worden aangepakt. HVC doet dat en betaalt dat.

Ook de politie was aanwezig en vertelde hoe 30 km ingericht moeten worden: vooral veel belemmeringen, zodat hard rijden onmogelijk is.
Er worden verrassingsverkeerscontroles uitgevoerd. Ook wijkagenten kunnen boetes uitdelen.

Veel bewoners kwamen met vragen over handhaving, over inrichting van hun straat (Minnaertweg, Singel, Haventraat, Hallincqlaan, Copernicusweg, etc.)

De Fietsersbond adviseert: brede fietspaden en smalle autobanen.

De gemeente is nu bezig om dit om de Singel zo te gaan aanleggen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar