Ik heb me opgegeven voor Energie Ambassadeur - Knellende voorschriften voor zonnepanelen, zelfs in Sterrenburg, weg ermee


Het was weer druk op de bijeenkomst over GASLOS in de Buitenwacht op dinsdagavond 13 maart 2018. Georganiseerd door Drechtse Stromen. Veel bewoners (woningeigenaren) uit alle delen van de stad waren naar deze bijeenkomst gekomen om zich te laten informeren over de mogelijkheden om hun huizen te isoleren. Er is grote behoefte aan informatie.

Wat zijn de mogelijkheden, wat moet je doen, wat is effectief, en waar moet je beginnen?
Wat kun je met elkaar doen in een straat? Drechtse Stromen kan daarbij helpen.

In groepen gingen we uiteen. Ik zat in een groep met bewoners uit Sterrenburg. Die vertelden dat zij op hun huis minder zonnepanelen mogen leggen vanwege allerlei belemmerende voorschriften. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat ook hier het Welstandsbeleid op van toepassing is. Beperkingen voor zonnepanelen gelden voor monumentale panden (kan ik me iets bij voorstellen) maar ook voor huizen in beschermd stadsgebied. En die belemmering moet verdwijnen. Daar waren veel bewoners het over eens. Als je een duurzame stad wilt zijn, dan moet er ruim baan zijn voor zonnepanelen.

Advies is: begin bij vloerisolatie, wandverwarming. Isoleer vooral je huis. Pas als je huis voldoende is geisoleerd, kun je denken aan een warmtepomp.

Ik heb me opgegeven voor Energie-ambassadeur.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"