Leraar van het Jaar: leerlingen leren vragen te stellen
Woensdagavond 1 november 2017 was de Leraar van het Jaar (2014) in het Onderwijsmuseum voor de maandelijkse lezing. Jasper Rijpma, werkzaam als leraar op het Hyperium Lyceum in Amsterdam-Noord.
Hij is er nog steeds verbaasd over dat er zoveel keuzevrijheid is in Nederland voor verschillende typen onderwijs.
Jasper vertelde over zijn moeilijke start, kreeg een ondertoezichtplaatsing en werd in een Jeugdgevangenis geplaatst met nauwelijks enige gedegen vorm van onderwijs. Hij heeft zichzelf weer leren leren, vooral geschiedenis. Aanvankelijk wilde hij helemaal geen leraar worden, maar toen hij stage liep bij een multiculturele school in Amsterdam-Noord, zag hij in die jongeren veel van zichzelf terug toen hij die leeftijd had. Hij besloot dan ook te blijven en toch leraar te worden.
Hij ontwikkelt nu eigen lespakketten en leert jongeren zichzelf vragen te stellen. Hij behandelt de grote denkers en wil dat de leerlingen leren nadenken. Niet impulsief reageren, maar elkaar de ruimte geven om met argumenten te komen. Dat is lastig, maar het lukt redelijk.
Afgelopen zomer was hij in Singapore en hij was verrast door het feit dat leerlingen/studenten al zo heel duidelijk konden aangeven waar zij naar toe willen, wat zij willen bereiken en wat zij willen leren.
Iedere maand wordt in het Onderwijsmuseum een lezing gehouden over een ander onderwerp
.
Reacties