Stop de Banenplannen, het gaat om levenslang leren, en praten met de machines ...

Het was feest in de Duurzaamheidsfabriek, woensdagmiddag 30 november 2016. In een bomvolle zaal werd aandacht besteed aan het feit dat de Fieldlab Status Smart Industry is toegekend aan de Duurzaamheidsfabriek.

Diverse sprekers vanuit bestuur en bedrijfsleven staken de loftrompet over de Duurzaamheidsfabriek (DZHF): de plek die studenten klaarstoomt voor een slimme duurzame toekomst. Overheid, Ondernemers en Onderwijs werken hier samen, op een innovatieve manier, met moderne apparatuur. "We gaan 1000 mensen een baan geven", sprak Rein Meesters van de DZHF. De DZHF staat goed bekend in Nederland. De samenwerking met bedrijfsleven komt steeds beter van de grond. Al met 60 bedrijven zijn er afspraken en relaties.
Er is een groot gebrek aan vakmensen. In de DZHF leren leerlingen om te gaan met een robot. Daar ligt de toekomst.

Prof.Dr.Ir. Egbert-Jan Sol, directeur programmabureau Smart Industry vertelde dat de huidige 35 plussers geen digitale skills hebben kunnen ontwikkelen in hun schooljaren. Zij moeten weer terug naar school. Steeds meer 65 plussers stromen de komende tijd uit. Hij voorziet een tekort aan arbeidskrachten. "We moeten allemaal leren robots te programmeren". Daar ligt de toekomst. Onderwijs moet veel meer gericht zijn op het individu, dat kan digitaal en met goede programmering beter en sneller worden georganiseerd. Met groepslessen voor specifieke opdrachten. Een persoonlijk plan is nodig. Field Labs zijn een goed initiatief hierbij.

Voorzitter FME en voorzitter Stuurgroep Smart Industry, Ineke Dezentje, wil dat iedereen uit zijn of haar comfortzone komt. De 4e revolutie gaat sneller dan alle voorgaande. Stilstand is je ondergang. "We zullen levenslang moeten leren". Learning by doing is nodig. Niet bang zijn om fouten te maken. Stop de banenplannen. Zij adviseerde docenten om gewoon eens stage te gaan lopen bij bedrijven. Ineke ziet geen gevaar in de ontwikkeling van Robots. Robots zijn de banenmotor. "We moeten leren praten met machines". De mens blijft de belangrijkste factor. Cruciaal is hoe we worden opgeleid. Ineke ziet vooral meerwaarde in het samengaan van ondernemen en onderwijs in het ministerie van Economische Zaken. Zij vindt het te gek voor woorden dat de TU Delft een studentenstop moet gaan invoeren, terwijl er een schreeuwend gebrek is aan goed technisch personeel. Daarom moet onderwijs vallen onder Economische Zaken, want dit is een groot economisch probleem.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar