Bloemen/struiken-stroken op de Singel tussen stoep en rijweg, maar voor fietsers nauwelijks meer ruimte
De Singel wordt opnieuw ingericht. Diverse keren zijn er al ingrepen geweest. Nu met het 30 km gebied is het zoeken naar de juiste inrichting. Woensdagmiddag 14 december 2016 was er in het Stadskantoor de presentatie van de nieuwe plannen voor bewoners en belangstellenden voor dit gebied. Ook ik ben even gaan kijken.
Velen vinden vooral belangrijk dat fietsers meer de ruimte krijgen. Ik had verwacht dat dit nu het geval zou zijn. De weg wordt wel versmald, maar er komen bloemen/struiken-stroken langs de stoepen en rijweg, waardoor dit geheel - inclusief de geparkeerde auto's - opschuift naar de weg.
Het gedeelte van de weg voor de auto's wordt wel iets smaller, maar voor de fietsers nu niet veel breder.
Plus dat het onduidelijk is hoe de geparkeerde auto's nu door de bloemen en struiken naar hun huizen moeten. Daar zijn smalle openingen voor, maar slechts op een aantal plekken, althans voor zover dat is te zien op de tekeningen en foto's (zie foto). Maar het is wel leuk op te zien.
Bij een presentatie in de Adviescommissie Fysiek waren er ook uit andere steden plaatjes, zoals een strook in het midden van de weg - duidelijk gemarkeerd met een kleur - voor de auto's en de rest is dan de ruimte voor de fietsers. Dit is heel overzichtelijk. De strook in het midden voor de auto's is wat smaller, zodat auto's in het 30 km gebied niet echt hard kunnen rijden. Dat lijkt mij een prima inrichting van de 30 km weg.
Ik ben dan ook benieuwd wat de bewoners er zelf van vinden, want er wordt specifiek om reacties van de bewoners gevraagd. En terecht, want zij wonen er.
Velen vinden vooral belangrijk dat fietsers meer de ruimte krijgen. Ik had verwacht dat dit nu het geval zou zijn. De weg wordt wel versmald, maar er komen bloemen/struiken-stroken langs de stoepen en rijweg, waardoor dit geheel - inclusief de geparkeerde auto's - opschuift naar de weg.
Het gedeelte van de weg voor de auto's wordt wel iets smaller, maar voor de fietsers nu niet veel breder.
Plus dat het onduidelijk is hoe de geparkeerde auto's nu door de bloemen en struiken naar hun huizen moeten. Daar zijn smalle openingen voor, maar slechts op een aantal plekken, althans voor zover dat is te zien op de tekeningen en foto's (zie foto). Maar het is wel leuk op te zien.
Bij een presentatie in de Adviescommissie Fysiek waren er ook uit andere steden plaatjes, zoals een strook in het midden van de weg - duidelijk gemarkeerd met een kleur - voor de auto's en de rest is dan de ruimte voor de fietsers. Dit is heel overzichtelijk. De strook in het midden voor de auto's is wat smaller, zodat auto's in het 30 km gebied niet echt hard kunnen rijden. Dat lijkt mij een prima inrichting van de 30 km weg.
Ik ben dan ook benieuwd wat de bewoners er zelf van vinden, want er wordt specifiek om reacties van de bewoners gevraagd. En terecht, want zij wonen er.
Reacties