Fietsgebruik in Nederland is sinds 2005 met bijna 11% toegenomen; meer ruimte voor fiets in steden
Er is geen duurzamer of praktischer vervoermiddel denkbaar dan de fiets. Meer gebruik maken van de fiets kan een oplossing zijn voor bereikbaarheidsproblemen en levert een bijdrage aan de verduurzaming van het verkeer in Nederland. Het aantal fietskilometers moet daarom de komende 10 jaar met 20% omhoog. Om dit te bereiken zijn maatregelen nodig die het woon-werkverkeer per fiets te stimuleren, een snellere overstap tussen fiets en openbaar vervoer bevorderen en de veiligheid van fietsers verbeteren.
De maatregelen staan in een Nationale Fietsagenda 2020 die 15 december 2016 is gepresenteerd tijdens een rondetafelsessie in het provinciehuis van Zuid-Holland. De agenda is opgesteld door Tour de Force, een samenwerkingsverband tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties en kennisinstituten.
In het nieuwe fietsplan 'Samen Verder Fietsen' zet de provincie voor de periode 2016-2025 in op 3 prioriteiten:
optimaliseren fietsnetwerken voor fietsen van A naar B en recreatief fietsen
verbeteren aansluiting auto, OV, fiets, wandelen (fiets in de 'keten')
realiseren van innovatieve, energieneutrale fietspaden
Ruimte voor fietsgroei
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid signaleert in het Mobiliteitsbeeld 2016 dat sinds 2005 het fietsgebruik in Nederland is toegenomen met bijna 11%. Een deel van het toegenomen fietsgebruik komt voor rekening van de e-fiets, die behalve door ouderen ook steeds vaker wordt gebruikt door volwassenen jonger dan 65 jaar. De fiets wordt ook steeds vaker gebruikt als vervoersmiddel van thuis naar station. En er is nog volop ruimte voor verdere groei. Zo is meer dan de helft van de autoritten korter dan 7,5 kilometer, een fietsafstand. En met de opkomst van de elektrische fiets komen ook afstanden tot wel 15 kilometer binnen fietsbereik. Verder stappen steeds meer mensen op de fiets op weg naar de trein, lightrail of bus, zeker nu het openbaar vervoer op het platteland steeds meer onder druk komt te staan. Met goede fietsroutes en hoogwaardige overstapvoorzieningen naar een frequent kunnen we de bereikbaarheid ook op het platteland waarborgen.
Ideeen om fietsgebruik te stimuleren
Overheden, vertegenwoordigd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO), vervoerregio’s, de Unie van Waterschappen en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werken samen acties uit in de Agenda Fiets om kansen op fietsgebied maximaal te benutten. Concrete acties die voortkomen uit de samenwerking zijn bijvoorbeeld het creëren van meer ruimte voor de fiets in steden, het optimaliseren van de overstap tussen fiets en openbaar vervoer, en het verbeteren van drukke regionale fietsroutes. Naast de overheden leveren NS, ANWB, BOVAG, Fietsersbond, Vereniging Natuur en Milieu en VVN ook ideeën aan om het fietsgebruik te stimuleren.
(Bron: Provincie Zuid-Holland)
De maatregelen staan in een Nationale Fietsagenda 2020 die 15 december 2016 is gepresenteerd tijdens een rondetafelsessie in het provinciehuis van Zuid-Holland. De agenda is opgesteld door Tour de Force, een samenwerkingsverband tussen overheden, marktpartijen, maatschappelijke organisaties en kennisinstituten.
In het nieuwe fietsplan 'Samen Verder Fietsen' zet de provincie voor de periode 2016-2025 in op 3 prioriteiten:
optimaliseren fietsnetwerken voor fietsen van A naar B en recreatief fietsen
verbeteren aansluiting auto, OV, fiets, wandelen (fiets in de 'keten')
realiseren van innovatieve, energieneutrale fietspaden
Ruimte voor fietsgroei
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid signaleert in het Mobiliteitsbeeld 2016 dat sinds 2005 het fietsgebruik in Nederland is toegenomen met bijna 11%. Een deel van het toegenomen fietsgebruik komt voor rekening van de e-fiets, die behalve door ouderen ook steeds vaker wordt gebruikt door volwassenen jonger dan 65 jaar. De fiets wordt ook steeds vaker gebruikt als vervoersmiddel van thuis naar station. En er is nog volop ruimte voor verdere groei. Zo is meer dan de helft van de autoritten korter dan 7,5 kilometer, een fietsafstand. En met de opkomst van de elektrische fiets komen ook afstanden tot wel 15 kilometer binnen fietsbereik. Verder stappen steeds meer mensen op de fiets op weg naar de trein, lightrail of bus, zeker nu het openbaar vervoer op het platteland steeds meer onder druk komt te staan. Met goede fietsroutes en hoogwaardige overstapvoorzieningen naar een frequent kunnen we de bereikbaarheid ook op het platteland waarborgen.
Ideeen om fietsgebruik te stimuleren
Overheden, vertegenwoordigd door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), het Interprovinciaal Overleg (IPO), vervoerregio’s, de Unie van Waterschappen en het Ministerie van Infrastructuur en Milieu werken samen acties uit in de Agenda Fiets om kansen op fietsgebied maximaal te benutten. Concrete acties die voortkomen uit de samenwerking zijn bijvoorbeeld het creëren van meer ruimte voor de fiets in steden, het optimaliseren van de overstap tussen fiets en openbaar vervoer, en het verbeteren van drukke regionale fietsroutes. Naast de overheden leveren NS, ANWB, BOVAG, Fietsersbond, Vereniging Natuur en Milieu en VVN ook ideeën aan om het fietsgebruik te stimuleren.
(Bron: Provincie Zuid-Holland)
Reacties