De spoorlijn Leiden-Dordrecht is de backbone van het OV in de Zuidelijke Randstad.


De komende decennia komen er 400.000 mensen bij in het zuidelijke deel van de Randstad. Daarvoor zijn 240.000 nieuwe woningen nodig. Om ervoor te zorgen dat inwoners naar huis, werk, opleiding en vrijetijdsbesteding kunnen reizen, zijn maatregelen nodig. Maatregelen voor een bereikbare en leefbare omgeving moeten gelijk oplopen met de verstedelijkingsopgave. Jaarlijks maken Rijk en regio in het Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT) afspraken over bereikbaarheidsmaatregelen in de regio.

Ook Dordrecht wordt hierin genoemd met de:
Infrastructuur en Knooppunten op de lijn Leiden-Dordrecht
De spoorlijn Leiden-Dordrecht is de backbone van het OV in de Zuidelijke Randstad. Langs deze lijn zijn in het Verstedelijkingsakkoord circa 70.000 woningen voorzien. Daarom hebben Rijk en regio o.a. de mogelijkheden voor verdere ontwikkeling van het regionaal OV-netwerk op de lijn Leiden en Dordrecht onderzocht. Op deze lijn moet ruimte komen voor frequent openbaar vervoer met meer stations en ontwikkeling van bestaande stations. Op basis van de onderzoeken hebben Rijk en regio besloten een startbeslissing voor een MIRT-Verkenning (inclusief financieringsafspraken) voor te bereiden. In een MIRT-Verkenning onderzoeken Rijk en regio welke toekomstgerichte oplossingen voor de doelen nodig zijn.

Fiets
Steeds meer reizigers kiezen voor de fiets als vervoermiddel. Dit is goed voor de gezondheid, het klimaat en de bereikbaarheid in de regio. Rijk en regio onderzoeken samen of er genoeg, goede en veilige fietsroutes zijn om naar huis, werk of school te fietsen. Nu en in de toekomst. Rijk en regio werken deze onderzoeken samen uit tot Regionale Fietsnetwerkplannen, een eerste versie gepland in september 2021, en een Nationaal Toekomstbeeld Fiets.

Samen slimmer werken aan bereikbaarheid in Zuid-Holland
De komende decennia wordt er in Zuid-Holland gewerkt aan wegen en spoor en worden er veel woningen gebouwd. Voor een blijvend bereikbare regio hebben provincie Zuid-Holland, gemeenten Rotterdam en Den Haag, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf van Rotterdam, ProRail, Rijkswaterstaat en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat afspraken gemaakt over een structurele bereikbaarheidsaanpak. Onderdeel van deze samenwerking is het stimuleren van ander reisgedrag van de reiziger. Rijk en regio delen de kosten de komende jaren voor de activiteiten van de nieuwe organisatie.

Overzicht van afspraken
Een overzicht van alle afspraken die Rijk en regio in Zuid-Holland tijdens het BO MIRT op 26 november gemaakt hebben, staan in de afsprakenlijst van de minister 

Uit Nieuwsbrief Provincie Zuid-Holland | 27 november 2020

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar