Sensoren gaan het maken! - sensoren in kleding en tandenborstels



Vrijdag 22 september 2017 was ik met de Drechtraad op werkbezoek in Eindhoven. We kregen een presentatie van Edgar van Leest (manager strategy en public affairs Brainport Development). Hij deed een helder verhaal over het ontstaan van Philips in Eindhoven. Eindhoven heeft onvruchtbare zandgrond en geen zeehaven. Maar heeft zich desondanks ontwikkeld tot "de slimste kilometer van Europa". Het gaat in Eindhoven vooral om het naar de markt brengen van kennis. De industrie is altijd heel dominant in Brabant, met Philips, nu met ASML en DAF onder meer.

Edgar zei dat we een exponentiele groei doormaken, in ICT, in Chiptechnologie. "De hele wereld wordt technologischer". Het gaat door en wordt steeds sneller. In de Boardrooms worden allerlei nieuwe richtingen en ontwikkelingen besproken.

Dit ontlokte mij de opmerking of er ook in de Boardrooms de maatschappelijke gevolgen van die ontwikkelingen worden besproken. Want je ziet nu steeds meer een tweedeling ontstaan van grote groepen mensen die niet meer mee kunnen in de technologie en de snelle ontwikkelingen. En aan de andere kant de hoog opgeleiden die hier heel de dag mee bezig zijn. Bij ASML komen 80% van de werknemers van de technische universiteiten, ook uit buitenland.
Edgar zegt dat daar weldegelijk oog voor is, maar men denkt dat de techniek oplossingen vindt voor maatschappelijke problemen.

's Middags waren we bij High Tech Campus op bezoek. Het is een forse locatie, met allemaal dezelfde soort gebouwen, en rechte straten. Je ziet weinig mensen lopen. Die zitten allemaal in die gebouwen. Ik miste toch wat leven in de brouwerij. We zijn ook weleens op bezoek bij het Havenbedrijf Moerdijk geweest. Dat is misschien wel wat rommeliger, maar er was veel meer leven. Je voelde dat daar bedrijvigheid was.

Pieter Noordzij (manager development op de High Tech Compus) vertelde dat sensoren het gaan maken. Overal en in alles komen sensoren die data uit de omgeving plukken. Zoals in kleding, in tandenborstels, auto's, huizen, scholen, en uiteindelijk ook in mensen. We weten dan 24/7 alles over onze kwaliteit van leven. Maar willen we dat wel?
Pieter denkt van wel: de klant bepaalt of hij het product koopt.

Toen het hoofdkantoor van Philips naar Amsterdam verhuisde, heeft Eindhoven er de High Tech Campus voor in de plaats gekregen. En dat loopt als een trein. 6 Global bedrijven hebben er hun hoofdkantoor met R&D functies. Ook start-ups krijgen er de ruimte. Die richten zich op niches in de markt, die - als het succesvol is - de grote bedrijven dan weer overnemen.

Ik vond het een zeer leerzame trip.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"