Drijvende steigers, zwembad in rivier, meer groen, woningen in water













Waren een aantal suggesties die werden gedaan op woensdagavond 9 maart 2016 in Pictura op een bijeenkomst van Stichting De Stad. Thema was: Waterkades, meer doen met water en kades. Stedebouwkundige uit Amsterdam vergeleek Dordrecht met Venetie. Daar vindt men het niet erg als af en toe water over de straten stroomt. In 1990 is de omslag in denken gemaakt om steden meer stad te maken, en water en stad veel meer met elkaar te vermengen.
Kades zouden aan de waterkant meer open moeten zijn voor publiek. Vaak staan er nu auto's die beter aan de kant van de huizen kunnen staan.

In Amsterdam bouwt men huizen dichter op het water - ofwel in het water - al of niet met steigers en boot voor de deur. Kades kun je varieren in hoogtes.

De projectontwikkelaar uit Katwijk liet zien hoe de boulevard daar helemaal is opgeknapt. De duinen niet zijn verhoogd, maar zijn verbreed met een dijk erin. De parkeergarage is onder de grond gebouwd voor ruim 600 auto's. Het geheel zag er heel aantrekkelijk uit.

Sylvia Karres, architect, vertelde over haar liefde voor het detail. Vooral Dordrecht scoort daar goed in, wat betreft de elementen in de historische binnenstad en wegen. Wel viel haar de vele bordjes op in de stad en langs de kades, die het er niet mooier en duidelijker op maken. Vooral het Otto Dickeplein ziet zij graag groener en gloeiender worden. Ook mist zij dat je zo weinig bij het water kunt komen. Zij liet diverse voorbeelden van steden zien (zoals Antwerpen, Rotterdam, Hamburg, New York) hoe die omgaan met water en kades. Bijvoorbeeld een zwembad in de rivier.




Reacties

Populaire posts van deze blog

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar