Gaat het niet vrijwillig, dan met dwang, via een Routeringsbesluit



Zei Sharon Dijksma, staatssecretaris veiligheid spoor. Ze vertelden de aanwezigen woensdagmiddag 15 februari 2017 in het Onderwijs Museum dat we in Europa aan de top staan wat spoorveiligheid betreft. Het ging met name over het goederenvervoer en vervoer gevaarlijke stoffen.
Maar het moet nog veiliger. Dordrecht en Zwijndrecht hebben 12 miljoen euro gekregen voor extra veiligheidsmaatregelen, zoals wissels saneren en zichtbaarheid seinen vergroten.

Om nu al af te dwingen dat de vervoerders langzamer rijden in drukke woongebieden en stations vond zij nog te voorbarig. Zij wil hierover eerst goede afspraken maken en stimuleren dat er meer goederen via het water worden vervoerd. Maar als ze er niet uitkomt met de vervoerders, dan overweegt ze een Routeringsbesluit, dat voorschrijft via welke route goederen vervoerd moeten worden.

Sharon wil haar boodschap helder overbrengen: Spoorveiligheid is cruciaal. Vervoerders moeten maximaal presteren op veiligheid en bewoners krijgen meer inspraak.

Sharon heeft de RoBellijn niet genoemd, een spoorlijn naast de A4, via puntje Hoeksche Waard, om de steden heen. Daar moeten we uiteindelijk op uit komen. En goederenvervoer scheiden van passagiersvervoer.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"