Dordrecht en Drechtsteden zijn niet in beeld bij Havenbedrijf Rotterdam
Vrijdagmiddag 10 februari 2017 was ik met de leden van de Adviescommissie Fysiek op bezoek bij het Havenbedrijf Rotterdam (HbR). Daar waren ook veel politici uit de Regio Rijnmond (Vlaardingen, Spijkenisse, Ridderkerk, Hoek van Holland, Schiedam, etc.).
Allereerst kwam er een presentatie over de toekomst van het HbR. Men zet volop in op energietransitie, transporten naar het achterland en aantrekken van werk. Er wordt steeds beter samengewerkt met scholen. Het HbR voorziet een grote krapte op de arbeidsmarkt. Vooral voor banen vanaf MBO-3 niveau en techniek gerelateerd.
Ik nam deel aan 2 deelsessies: 1) Arbeidsmarkt-Onderwijs en 2) Bereikbaarheid.
Bij beide deelsessies werd veel informatie gedeeld. Maar wat ging opvallen was dat Dordrecht (Dordtse Zeehaven ook onderdeel van HbR) en Drechtsteden totaal ontbraken in de hele informatievoorziening.
Bij Arbeidsmarkt en Onderwijs vertelde men vooral naar het oosten van Rotterdam (naar de kust, Rijnmond gebied) te kijken voor aantrekken personeel en voor opleidingen. Op mijn vraag waarom er niet naar het westen (Dordrecht en Drechtsteden) werd gekeken, keek men eerst vreemd op. Toen kwam de reactie: MBO'ers reizen niet, niet verder dan 15 km voor werk of studie. Onze regio heeft geen prioriteit, ofwel speelt helemaal geen rol.
Bij de sessie over Bereikbaarheid werd verteld dat de bevoorrading van het achterland van groot belang is, zowel over de weg, over water als over spoor. Op mijn vraag of het HbR ook aandacht heeft voor de leefbaarheid in onze regio, waar dagelijks flinke hoeveelheden goederentreinen dwars door onze stad en Zwijndrecht rijden, en ook treinen met gevaarlijke stoffen. Dat dit transport voor het HbR zo belangrijk is, dat is duidelijk. Maar waarom dwars door dichtbevolkte steden? Ook andere Dordtse raadsleden gingen hierop in. HbR zei wel te lobbyen, met rijk en ProRail/NS, dat de Betuweroute steeds belangrijker wordt. Maar zich inzetten voor een route om de steden heen (langs de A4), dat was niet echt aan de orde. Dat wordt meegenomen in het grote geheel.
Allereerst kwam er een presentatie over de toekomst van het HbR. Men zet volop in op energietransitie, transporten naar het achterland en aantrekken van werk. Er wordt steeds beter samengewerkt met scholen. Het HbR voorziet een grote krapte op de arbeidsmarkt. Vooral voor banen vanaf MBO-3 niveau en techniek gerelateerd.
Ik nam deel aan 2 deelsessies: 1) Arbeidsmarkt-Onderwijs en 2) Bereikbaarheid.
Bij beide deelsessies werd veel informatie gedeeld. Maar wat ging opvallen was dat Dordrecht (Dordtse Zeehaven ook onderdeel van HbR) en Drechtsteden totaal ontbraken in de hele informatievoorziening.
Bij Arbeidsmarkt en Onderwijs vertelde men vooral naar het oosten van Rotterdam (naar de kust, Rijnmond gebied) te kijken voor aantrekken personeel en voor opleidingen. Op mijn vraag waarom er niet naar het westen (Dordrecht en Drechtsteden) werd gekeken, keek men eerst vreemd op. Toen kwam de reactie: MBO'ers reizen niet, niet verder dan 15 km voor werk of studie. Onze regio heeft geen prioriteit, ofwel speelt helemaal geen rol.
Bij de sessie over Bereikbaarheid werd verteld dat de bevoorrading van het achterland van groot belang is, zowel over de weg, over water als over spoor. Op mijn vraag of het HbR ook aandacht heeft voor de leefbaarheid in onze regio, waar dagelijks flinke hoeveelheden goederentreinen dwars door onze stad en Zwijndrecht rijden, en ook treinen met gevaarlijke stoffen. Dat dit transport voor het HbR zo belangrijk is, dat is duidelijk. Maar waarom dwars door dichtbevolkte steden? Ook andere Dordtse raadsleden gingen hierop in. HbR zei wel te lobbyen, met rijk en ProRail/NS, dat de Betuweroute steeds belangrijker wordt. Maar zich inzetten voor een route om de steden heen (langs de A4), dat was niet echt aan de orde. Dat wordt meegenomen in het grote geheel.
Reacties