Stationsomgevingen worden steeds belangrijker
Aldus burgemeester Brok bij de opening van de Conferentie Stedenbaan in het Energiehuis, woensdagmiddag 25 februari 2015. Het worden belangrijke hotspots waar mensen graag komen. Diverse sprekers benadrukten de belangrijkste aspecten van de ontwikkelingen van stations en stationsomgevingen.
Rotterdam is het ultieme voorbeeld: leuk winkelgebied in het station, makkelijke fietsenstalling onder station, met fietsverhuur, om het station heen allemaal kantoren en appartementen. Verkeer deels onder de grond. Uit het station sta je direct in de stad Rotterdam, groot stedelijk gebied. Stations moeten de stad uitstralen waarin ze staan.
Station Delft wordt zaterdag geopend, en daar zijn elemenenten in Delfts blauw in verwerkt.
Het gaat om concurrentiekracht (welvaart in stand houden) maar zeker om ook de leefbaarheid. Er moeten meer reizigers komen voor en op de stations. Daarom zijn voorzieningen op en rond de stations essentieel.
NS zei dat er wifi komt op de stations. Men wil ook dat mensen hun boodschappen er kunnen doen en er pakjes kunnen ophalen. Dat spaart de reiziger tijd.
De ambitie is vervoer van deur tot deur. Niet alleen de trein is daarin belangrijk, maar de hele keten (fiets, auto, bus, metro, tram). Er wordt steeds meer gewerkt aan goede parkeervoorzieningen voor auto's - maar zeker ook voor fietsen. En de stations moeten goed bereikbaar zijn.
De achterkanten van stations zijn vaak nog zorgenkindjes. Zo ook in Dordrecht. Wethouder van der Linden vertelde in gesprek te zijn met de NS over een aantal kwesties, onder meer het vervoer over spoor van gevaarlijke stoffen, de achterkant van ons centraal station, en de fietsenstallingen. Die gesprekken heten Alliantiegesprekken, je verbindt je aan elkaar om zaken te realiseren.
Rotterdam is het ultieme voorbeeld: leuk winkelgebied in het station, makkelijke fietsenstalling onder station, met fietsverhuur, om het station heen allemaal kantoren en appartementen. Verkeer deels onder de grond. Uit het station sta je direct in de stad Rotterdam, groot stedelijk gebied. Stations moeten de stad uitstralen waarin ze staan.
Station Delft wordt zaterdag geopend, en daar zijn elemenenten in Delfts blauw in verwerkt.
Het gaat om concurrentiekracht (welvaart in stand houden) maar zeker om ook de leefbaarheid. Er moeten meer reizigers komen voor en op de stations. Daarom zijn voorzieningen op en rond de stations essentieel.
NS zei dat er wifi komt op de stations. Men wil ook dat mensen hun boodschappen er kunnen doen en er pakjes kunnen ophalen. Dat spaart de reiziger tijd.
De ambitie is vervoer van deur tot deur. Niet alleen de trein is daarin belangrijk, maar de hele keten (fiets, auto, bus, metro, tram). Er wordt steeds meer gewerkt aan goede parkeervoorzieningen voor auto's - maar zeker ook voor fietsen. En de stations moeten goed bereikbaar zijn.
De achterkanten van stations zijn vaak nog zorgenkindjes. Zo ook in Dordrecht. Wethouder van der Linden vertelde in gesprek te zijn met de NS over een aantal kwesties, onder meer het vervoer over spoor van gevaarlijke stoffen, de achterkant van ons centraal station, en de fietsenstallingen. Die gesprekken heten Alliantiegesprekken, je verbindt je aan elkaar om zaken te realiseren.
Reacties