Arriva zet kwaliteitswaarnemers in in streekbussen en trein, later ook in de stadsbussen in Dordrecht

Dit zijn vaste reizigers als kwaliteitswaarnemers in de streekbussen in de regio Drechtsteden, Alblasserwaard, Vijfheerenlanden en Hoeksche Waard/Goeree-Overflakke en in de trein tussen Dordrecht en Geldermalsen (MerwedeLingelijn).

De stadsbussen in Dordrecht volgen later, naar verwachting 1 maart 2015. Via een speciaal ontwikkelde app beoordelen deze reizigers gemiddeld eens per twee weken een bus- of treinrit op vijftien vaste punten. Ook kunnen de kwaliteitswaarnemers op ieder moment een melding doen via de app, bijvoorbeeld van een kapotte halte.

De vervoerder wil zo zijn dienstverlening gericht verbeteren.
Ingrid de Bondt (gedeputeerde Zuid-Holland): “Arriva biedt reizigers met de app een laagdrempelige manier om verbeterpunten door te geven. De app is een mooie aanvulling op de andere manieren waarop reizigerswensen worden meegenomen. Hoe beter het ov aansluit op de wensen en behoeften van de reizigers, des te beter het ov gebruikt zal worden. Dat zien we als provincie bijvoorbeeld bij het in Zuid-Holland onlangs geïntroduceerde R-net: Betrouwbaar, frequent, comfortabel. Dat is wat reizigers willen. Zowel de provincie als de vervoerders zullen er aan moeten blijven werken het ov aanbod steeds verder te blijven verbeteren. En daarbij zijn de wensen en suggesties van reizigers van belang.”
De tweewekelijkse meting door Arriva is gericht op aspecten waarop Arriva zelf invloed heeft. Werkt de actuele reisinformatie tijdens de rit? Is de bus of trein van binnen en van buiten schoon? Omdat de reiziger zelf het beste kan beoordelen hoe de vervoerder presteert, worden de kwaliteitswaarnemers geworven onder vaste passagiers. Zij kunnen zich aanmelden via arriva.nl/waarnemer.

Geinteresseerden kunnen zich bij Arriva aanmelden als kwaliteitswaarnemer via Arriva.nl

Verbetering van de dienstverlening

Van alle waarnemingen wordt tweemaal per maand een rapportage gemaakt. Daarmee wordt inzichtelijk hoe de kwaliteit van de dienstverlening is en waaraan extra aandacht moet worden gegeven. Indien mogelijk wordt direct een oplossing gezocht. Voor verdere verbetering van haar dienstverlening gebruikt Arriva de resultaten van het onderzoek door kwaliteitswaarnemers naast de resultaten van het landelijke onderzoek OV-klantenbarometer.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar