"Ik ga mijn kinderen vragen wat ik moet stemmen" (Gerrit Hiemstra) "Onze ervaringen zijn niet meer zo relevant"



Voorzitter van de Programmaraad Energietransitie Drechtsteden - Peter van de Velde - opende de bijeenkomst van Smart Delta Drechtsteden dinsdagmiddag en -avond in het FC Dordrecht Stadion. We zaten allemaal op de voetbaltribunes en het was prachtig weer. 
We zijn een regio met lage opleidingsniveaus. Vandaar ook de noodzaak van al die investeringen in meer huizen en banen en opleidingen. We moeten veel meer innoveren. 
De bijeenkomst stond in het teken van Energie.

Oud-weerman Gerrit Hiemstra zei dat we toch echt meer moeten doen aan de klimaatcrisis. "Iedereen moet een oplossing bedenken wat hij of zij wil bijdragen". We moeten energie besparen, alternatieve energiebronnen opwekken en gebruiken. Ook Kernenergie, maar dat is niet voor de korte termijn. Meer jongeren moeten erbij betrokken worden, want het gaat om hun toekomst. "Onze ervaringen zijn niet meer zo relevant". De jongeren hebben het morgen voor het zeggen, en moeten op andere manieren leren leven. "Ik ga mijn kinderen vragen wat ik moet stemmen".

Oud-FC Dordrecht-voetballer Leen Vlemminx vertelde dat FC Dordrecht gezonder moet worden en ook energieneutraal. Het moet schoner en duurzamer. Ook bij de betaald voetbalclub. Een voetbalclub is een community. Een Energie Sport Community. 

Daarna ging ik naar de workshop Arbeidsmarkt. Veel meer handjes zijn nodig in de techniek. In de nieuwe beroepen. Geen talent moet meer aan de kant staan. Vakkennis is nodig, maar vooral ook motivatie. De BeroepenTuin leidt steeds meer mensen op (van alle leeftijden, op mijn vraag, ook ouderen) om aan de slag te kunnen bij installatiebedrijven, zonnepanelen en warmtepompen installeren, etc.
Men leert vakkennis, basisvaardigheden, en vooral praktijk. Geen boeken. Dat willen deze mensen niet. Ze willen vooral aan de slag in de praktijk. Het gevoel ontwikkelen: "ik kan het". 

Energietransitie is ook een sociale transitie. Deze mensen kunnen snel aan de bak, en ook leuk verdienen. Alleen met de handen werken, dat is wat deze groep wil en goed kan. Er is heel veel werk in de energiesector. Ook vrouwen zitten in de opleiding. Voor moeders met kinderen worden andere aanvangstijden geregeld, zodat kinderen eerst naar school kunnen. Maatwerk, noemt men dat. 
Er is voor iedereen die wil, werk. En "er is geen leeftijdsgrens" in de BeroepenTuin

"De kortste route naar betaald werk". Het zijn namelijk geen jarenlange opleidingen. Maar korte cursussen.



Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"