'Het Mekka van Calvijn'

Vrijdagmiddag 4 september 2009 ging ik 's middags naar de 'performance' van het kunstwerk 'Het Mekka van Calvijn' van de kunstenaar Aziz. Toen ik aankwam mocht ik alleen door als ik 'mee zou doen met de performance'. Ik wist helemaal niet wat dat was, en dan ben ik altijd wat afwachtend. Maar het bleek dat mensen in een rustige gang rondom de kubus op het Hofplein liepen. Ik wilde daar wel aan meedoen. Ik kreeg een wit hesje om aan te doen. Alle mensen die meededen hadden een wit hesje aan. Op het kalme ritme van een aantal muzikanten liepen we om de kubus, als in een soort meditatie. Ik vond dat wel aangenaam. En ondertussen zag ik allerlei bekenden met wie ik tegelijkertijd een praatje kon maken.

Dit jaar wordt in Dordrecht de 500ste geboortedag van Calvijn gevierd. De 'performance' is een van de vele activiteiten in het Calvijnjaar. Allerlei groeperingen en gezindten namen deel aan de performance. Aziz wil met dit kunstwerk uitdrukking geven aan de gedachte dat waarden als soberheid, zorgzaamheid, werklust en zelfreflectie niet exclusief zijn voor het Calvinisme of nationale cultuur, maar met andere levensopvattingen en culturen worden gedeeld. Agnes Jongerius - voorzitter FNV - was er ook en moedigde de mensen aan om door te gaan.

Opeens viel het doek van de kubus en was het kunstwerk onthuld: een kubus van spiegels. Tot 18 oktober 2009 blijft de kubus staan op het Hofplein. Na de onthulling werden er armbandjes met de tekst 'Het Mekka van Calvijn' uitgedeeld. Ik kreeg mijn armbandje van Agnes Jongerius. Met vele anderen heb ik bijna een uur zo rondgelopen. Af en toe ben ik wel even gaan zitten. Je wist namelijk van te voren niet hoe lang het ging duren. Ik vond het wel een bijzondere ervaring.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"