Op stap met Top Naeff (Dochter van Dordrecht) op Internationale Vrouwendag 8 maart 2021: "Ik ben geen goede suffragette geweest, maar op dit ogenblik zou ik er op staande voet een kunnen worden...




"Ik ben geen goede suffragette geweest, maar op dit ogenblik zou ik er op staande voet een kunnen worden, want het is mij vandaag een voldoening te meer iets van de eer, de vrouw in mij aangedaan, over te mogen hevelen op die vrouwen, die voor ons de spits hebben afgebeten en de vrije wegen naar een zelfstandig vrouwenleven ook in de kunst hebben gebaand. Niemand heeft mij in het buitenissige vak van boekenschrijfster ooit een strohal in de weg gelegd, ik heb kunnen worden wat ik wilde, en op de manier, die ik wenste. Dat is een gewonnen pleit geweest, in een tijdperk, mijn jeugd, die er toen nog nauwelijks rijp voor was".

Sprak Top Naeff tijdens het verkrijgen van het Ereburgerschap (als eerste vrouw in Dordrecht) in de Tapijtenzaal van Huis Van Gijn, op haar 75e verjaardag.

Top Naeff (1878-1953) kwam weer even tot leven op maandagmiddag 8 maart 2021, in de hal van het Stadskantoor, bij de opening van de Tentoonstelling 'Vrouw & Politiek: Invloed met Impact', georganiseerd door Platform Vrouwen Kunnen Alles.
Top Naeff (schrijfster en grondlegger van het meisjesboek (o.a. School-Idylle) sprak de aanwezigen toe door de mond van Kitty Kruger, voorzitter Platform VKA: "Geachte aanwezigen, Het platform Vrouwen Kunnen Alles heeft mij gevraagd om met hen mee te gaan om een plaatsje te zoeken waar een standbeeld van mijns persoon, geplaatst kan worden. Ook al betracht mij grote bescheidenheid, wil ik graag van dit aanbod gebruik maken. Graag wil ik een rolmodel zijn voor alle meisjes, vrouwen die iets willen bereiken. Leef in het hier en nu, kijk om je heen en maak gebruik van de mogelijkheden die je geboden worden. Ik zou zeggen laten we gaan wandelen en zien wat de stad ons te bieden heeft..."

De tentoonstelling is heel de maand maart te zien in de hal van het Stadskantoor.

Na de vrolijke opening van de tentoonstelling, waarin we de ontwikkeling van de vrouw in de politiek kunnen volgen, sinds het Vrouwenkiesrecht in 1920  met ook foto's uit Dordrecht, gingen we op pad met Top, door de binnenstad, naar plekken waar het beste een standbeeld van Top tot zijn recht zou kunnen komen.

Langs Willem van Oranje met hond bij het Hof en langs Arie Scheffer (met hoofd moeder onder zijn mantel), kwamen we bij het Schrijfhuisje van Top. Dit bevindt zich in de achtertuin van het pand aan de Johan de Wittstraat. Het is een piepklein huisje, waar Top Naeff haar boeken schreef. Zij ontvluchtte vaak het huis, waar haar man een drukke artsenpraktijk had.

Pieter van Loon - nieuwe bewoner van dit pand met bedrijf dat nu opgeknapt wordt - liet ons graag de schrijfkamer in het pand zien, waar Top ook regelmatig zat te schrijven. Ik vond dit heel bijzonder.

Plannen zijn er om een standbeeld van Top Naeff in Dordrecht neer te zetten, bijvoorbeeld bij dit pand aan de voor- of achterzijde (Beverwijcksplein). En om in 2024 het boek School-Idylle officieel te herdenken. Het is in 2024 dan 100 jaar geleden dat het boek is geschreven.

Het was een heerlijke, zonnige dag, met Top Naeff en Vrouwen Kunnen Alles...

Lees hier het artikel op Dordrecht.net van Hans Berrevoets

Bekijk hier het verslag van RTV Dordrecht

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar