Meer plaats voor de fiets in Zuid-Holland: Netwerk van hoofdfietsroutes, Meer fietsenstallingen bij stations, Rijksbruggen beter toegankelijk maken, Nieuwe woningbouwlocaties goed bereikbaar maken voor fiets


Het fietsnetwerk verbeteren, meer stallingen bij stations, rijksbruggen beter toegankelijk maken voor fietsers en zorgen dat nieuwe woningbouwlocaties goed met de fiets bereikbaar zijn. Dat is de ambitie van Zuid-Holland die staat opgeschreven in het Nationaal toekomstbeeld fiets op hoofdlijnen, een eerste inventarisatie van mogelijke fietsinvesteringen in heel Nederland voor de komende jaren.

Gemeenten, provincies en vervoerregio’s hebben op een rijtje gezet wat er mogelijk is om een landelijk dekkend netwerk van hoofdfietsroutes met goede fietsenstallingen te realiseren. Dat heeft een eerste inventarisatie opgeleverd, waarin voor enkele miljarden aan mogelijke investeringen opgesomd staan. Samen met Rijk hebben zij dit, in het fietssamenwerkingsverband Tour de Force, opgeschreven in het Nationaal toekomstbeeld fiets op hoofdlijnen.

Het aantal afgelegde fietskilometers neemt elk jaar toe. Het Nationaal toekomstbeeld fiets op hoofdlijnen is daarom een waardevolle aanvulling op de projecten die de provincie al uitvoert of waar het aan meebetaalt, of kan ervoor zorgen dat ze eerder worden uitgevoerd.

Bereikbaar Zuid-Holland
Veel infrastructuur, waaronder bruggen en tunnels, moet in de komende jaren vervangen worden. Tijdens en na de werkzaamheden is het van belang dat inwoners de mogelijkheid hebben om voor de fiets te kiezen als een gezond, goedkoop, veilig en milieuvriendelijk alternatief. In de hoop dat ze op de lange termijn ook blijven fietsen. Door een hoogwaardig fietsnetwerk versneld aan te leggen en het aantal fietsenstallingen bij (bus)stations uit te breiden, kunnen meer inwoners en bezoekers hun werk of afspraak per fiets bereiken.

Oude (rijks-)bruggen, zoals de brug over de Noord of de Van Brienenoordbrug, hebben te smalle fietspaden. Door deze op een veilige breedte te brengen, vormen ze geen belemmering meer om op deze routes voor de fiets te kiezen.

Zuid-Holland kent ook een aanzienlijke woningbouwopgave: tot 2030 komen er 200.000 woningen bij. Deze groei vraagt om slimmer gebruik van de beschikbare ruimte. Een toename van het fietsgebruik is van cruciaal belang om onze steden en recreatiegebieden bereikbaar te houden. Dat doen we onder het motto “eerst bewegen, dan bouwen”. Daarom willen we de komende jaren investeren in de bereikbaarheid van nieuwbouwlocaties per fiets, of de combinatie fiets en openbaar vervoer.

(Uit Nieuwsbrief Provincie Zuid-Holland, 8 maart 2021)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar