"Bescheidenheid is hier weleens te dominant"
Donderdagavond 23 maart 2017 was er in het Onderwijsmuseum een avond over de Dordtse Maat: Moeten we een eilandstadje zijn of een wereldstad? Wat is onze ambitie?
Wethouder Sleeking opende de avond - georganiseerd in het kader van het Nieuwe Dordtse Peil - met te vertellen dat veel goed gaat in Dordrecht, maar dat er ook zaken niet goed gaan. En hoe nu verder?
Zo verdwijnt er retail, veel mensen zitten zonder werk. 25% leeft van een uitkering. Uit het Koopstromenonderzoek blijkt dat de koopkrachtbinding met de binnenstad laag is, vanuit de regio maar ook vanuit de buitenwijken naar de binnenstad.
Maar de wethouder is trots op Dordrecht, toerisme neemt toe, en vindt dat we op de goede weg zijn, met ambitie EN met realisme. Veel ideeen zijn al binnengekomen via Nieuw Dordts Peil.
Stichting De Stad hield een presentatie. Water bindt maar water scheidt ook. Water en spoor zijn bedreigingen voor Dordrecht. Door water heeft de Dordtse binnenstad ook een geisoleerde ligging. Zonder water zou die verbinding met regio veel makkelijker zijn. Duurzaamheid en waterveiligheid moeten speerpunten zijn. Stichting De Stad waarschuwde dat middelmatigheid de stad verzwakt. Kwaliteit en duurdere woningen zijn noodzakelijk. Meer grootstedelijk denken is juist goed voor Dordrecht. Er ligt een opgave om zo'n 20.000 woningen in onze regio erbij te bouwen. Nodig is een toekomstvisie, een lange termijn visie. Bouwen zal ook meer de hoogte in moeten, in de stad, maar ook langs de rivieren. Buitengebied moet je vrijspelen (niet bouwen), alles concentreren op stedelijk bouwen op Stadswerven en in bebouwde kom. Bouwen levert zeker ook werkgelegenheid op.
Wethouder Sleeking is wel voor ambitie, maar met realisme. Stichting De Stad reageerde dat bescheidenheid hier weleens te dominant is. Nodig is ambitie zonder je te vergalopperen ...
De discussie met de aanwezigen was levendig. Omdat er een overzichtelijk aantal mensen was kon iedereen makkelijk reageren. Over het algemeen was men wel voor stadse ontwikkelingen, maar niet op te grote schaal. Geen Rotterdam worden.
Als je je intercity treinen wil behouden en uitbreiden, heb je een flinke stad nodig. Massa is nodig, met kwaliteit. Ook voor leuke winkels en HBO onderwijs.
Iets meer stad, kan absoluut geen kwaad.
Woningen op Stadswerven zijn verminderd door de crisis. Nu de woningmarkt weer floreert, zou je juist weer meer woningen moeten bouwen op Stadswerven. Met veel meer diversiteit, ook in hoogte. Ook de Spuiboulevard zou veel meer variatie kunnen gebruiken. Alles is nu veel van hetzelfde.
En veel meer doen met water en cultuur.
Althans dat is mijn bescheiden mening.
Reacties