Theodoor Stooprijs voor Jacqueline van den Bergh

Vanwege mijn aanwezig zijn in de stad, en als iemand die niet alleen met het woord politiek maakt maar ook daadwerkelijk de sociaal democratie een gezicht geeft.

 “Al jarenlang een proactieve sociaaldemocrate. Aanwezig zijn voor de PvdA en altijd bereidt de partij in de stad betekenisvol te vertegenwoordigen. Niet iemand die alleen met het woord politiek maakt, maar ook daadwerkelijk de sociaaldemocratie een gezicht geeft.  Iemand die door directe en kwalitatief hoogstaande berichtgeving de inwoners van de stad laat weten wat de PvdA kan betekenen voor een socialer en sterker Dordrecht”.

Dit is een bloemlezing van de onderbouwing die de nominaties van mij voor de Stoopprijs 2014 vergezelt.

Op donderdag 1 mei 2014 ontving ik in Villa Augustus de inmiddels prestigieuze Stoopprijs uit handen van Bart Bouman, de houder van deze wisselprijs in 2013. Daarvoor was Arie van Zanten de gelukkige.

Het afdelingsbestuur van de PvdA Dordrecht was het dit jaar makkelijk gemaakt. Er zijn vijf nominaties binnen gekomen en al deze nominaties waren voor Jacqueline. Ook het feit dat Jacqueline met voorkeurstemmen in de gemeenteraad is gekozen onderstreept haar positie als PvdA-lid.

De Stoopprijs, genoemd naar Theodoor Stoop (PvdA wethouder na de eerste Wereld Oorlog en arts), wordt jaarlijks uitgereikt aan een persoon die in woord en daad een belangrijke rol heeft gespeeld in de verspreiding van het gedachtengoed achter de  sociaaldemocratie in Dordrecht en ook daadwerkelijk heeft bijgedragen de stad socialer te maken.

De prijs is een sculptuur van de kunstenaar Johannes Weerheim. Het verbeeldt enerzijds de bedwinging van het water (inpoldering De Biesbosch) en anderzijds de bescherming die de sociale grondrechten biedt aan mensen die het moeilijk hebben.

Daarnaast heb ik bijgedragen aan het opknappen van de Stoopbank in de Dordtse Biesbosch. Ter ere daarvan heb ik op een warme zomerdag in 2012 een schildercursus georganiseerd op de Stoopbank. Ook was ik de stuwende kracht achter het benoemen van de Theodoor Stoopzaal in De Witte Haen in de Wijnstraat. Huidige staatssecretaris Jetta Klijnsma heeft deze Stoopzaal officieel geoepend.

Ik mag de prijs tot 1 mei 2015 behouden.  En dan moet ik hem overdragen aan ...

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar