BINNENVAART TEGEMOET KOMEN MET CRISISKARTEL EN GEEN VERHOGING HAVENGELDEN

In de Adviescommissie van 12 maart 2013 pleitte ik ervoor om de binnenvaart in Dordrecht tegemoet te komen, en zeker geen lastenverzwaring op te gaan leggen. Het college wilde de haventarieven gelijkschakelen met Rotterdam. In de praktijk betekende dat een forse verhoging. Dordrecht moet zich juist onderscheiden met haar tarieven en voorzieningen voor de binnenvaart.
De binnenvaart heeft veel last van de crisis. Dit dwingt ons om tot creatieve oplossingen om de schippers tegemoet te komen. Het is een schone manier van vervoer. En de binnenvaart hoort bij ons waterrijke Dordrecht en regio. Dat geeft ons gebied juist die specifieke uitstraling. Dat moet je koesteren.

Het Pvda Tweede Kamer Albert de Vries komt donderdagavond 14 maart 2013 met een motie om het mogelijk te maken om als binnenvaart een Crisiskartel te kunnen vormen. Normaal zijn dit soort afspraken verboden, maar het is hoge nood bij de binnenvaart. Veel bedrijven gaan failliet in deze crisistijd. Nodig is dat deze failliete bedrijven voorlopig niet worden geveild, maar aan de wal blijven liggen in afwachting op betere tijden. Op deze manier wordt voorkomen dat deze bedrijven (schepen) voor een koopje kunnen worden opgekocht, en met goedkoop personeel uit andere landen verdergaan.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"