Meer Sprinters tussen Dordrecht en Leiden vanaf 2023 - meer woningen en kantoren geconcentreerd bij openbaar vervoer

Vanaf 2023 gaan er meer Sprinters rijden tussen Dordrecht en Leiden. In 2023 kan de frequentie van Sprinters op het traject Dordrecht – Rotterdam – Den Haag – Leiden (de Oude Lijn) verhoogd worden van één trein per kwartier naar één trein per 10 minuten.

Het kabinet zet daarmee een belangrijke stap in de verbetering van het economisch vestigingsklimaat van de Zuidelijke Randstad. Hiermee wordt voldaan aan het belangrijkste doel van het programma Stedenbaan, waarin de regionale overheden, NS en ProRail al 10 jaar samen werken aan verbetering van het openbaar vervoer in combinatie met ruimtelijke ontwikkeling.

De  frequentieverhoging naar 6 Sprinters per uur moest aan 3 voorwaarden voldoen:
- de bouw van minimaal 25.000 woningen in de omgeving van hoogwaardig openbaar vervoer
- voldoende extra treinreizigers
- uitbreiding van het spoor tussen Rijswijk en Delft Zuid
Tien jaar geleden hebben de partners in Stedenbaan afgesproken te zorgen voor voldoende woningen nabij de stations en extra reizigers. Uit de Monitor Stedenbaan die op 7 december 2016 is gepubliceerd blijkt dat hieraan is voldaan.

Nu Staatsecretaris Dijksma het Tracébesluit Rijswijk – Delft Zuid heeft genomen, wordt ook aan de derde randvoorwaarde voldaan en kan vanaf 2023 de Sprinter elke 10 minuten rijden. Volgens voorzitter Brok van het Bestuurlijk Platform Stedenbaan was dit resultaat zonder deze samenwerking nooit gelukt. “De succesvolle samenwerking van de afgelopen jaren is het bewijs dat het kan. Ik ben erg verheugd dat we nu het resultaat kunnen laten zien.”

4 sporen Rotterdam - Den Haag
In het Regionaal Investeringsprogramma heeft het realiseren van 4 sporen tussen Rotterdam en Den Haag een hoge prioriteit om te kunnen komen tot een meer geïntegreerde regionale economie. Met de spooruitbreiding Rijswijk – Delft-Zuid wordt ook een belangrijke stap gezet om in de toekomst het hele traject Rotterdam – Den Haag uit 4 sporen te laten bestaan. Een onderdeel van deze ontwikkeling is dat er volgend jaar tussen Rotterdam en Schiedam 2 sporen en perrons vrijkomen, die na wat aanpassingen, gebruikt kunnen worden voor een betere treindienst tussen Rotterdam en Den Haag.

Openbaar vervoer bij woningen en kantoren
Met Stedenbaan willen de partners de economische, ruimtelijke en mobiliteitsontwikkelingen op elkaar afstemmen. De partners verwachten dat een belangrijk deel van de toekomstige economische ontwikkeling in de steden plaatsvindt. Om die ook in de toekomst goed bereikbaar te houden worden woningen en kantoren meer geconcentreerd rond hoogwaardig openbaar vervoer en wordt geïnvesteerd in het verbeteren en versnellen van het openbaar vervoernetwerk.

Ontwikkelingen stationsomgeving
Verder werken de partners aan een goede bereikbaarheid van stations voor bijvoorbeeld fietsers. Door het voeren van Alliantiegesprekken worden initiatieven in de stationsomgeving met bewoners, bedrijven en andere betrokkenen opgezet.

De partners in Stedenbaan zijn de regio’s Drechtsteden, Midden-Holland en Holland Rijnland, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Provincie Zuid-Holland, NS, ProRail en de gemeenten Rotterdam en Den Haag.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"