Boottocht in het hart van onze economie op een warme zomerdag
Donderdagmiddag 5 juli 2012 was ik met een aantal (burger)raadsleden, ambtenaren en wethouders op bezoek bij het Rotterdam Havenbedrijf. Mehmet Safranti (foto) en ik vanuit de PvdA. Het was een warme zomerdag en het water lokte. Ik hou van water, en van bootochten, en zeker door de Rotterdamse haven. Ik vind het facinerend, al die grote boten, containers en kranen. Het hart van onze economie. Schiphol/Amsterdam en de haven/Rotterdam zijn de mainports van Nederland. We kregen ook een presentatie. Het gaat goed met de haven, men merkt wel iets van de recessie in Europa, maar de haven heeft wereldwijd kontakten en drijft handel met heel de wereld, en dat compenseert veel. Ook de spreiding van de opslag over natte bulk (olie, gas), droge bulk (kolen, ijzererts) en containers maakt de haven minder gevoelig voor recessies. In de Dordtse Zeehaven gaat Rotterdam voortvarend aan de slag, in overleg met de daar zittende bedrijven. Men komt binnenkort met een plan van aanpak naar de gemeenteraad in Dordrecht. Van belang voor de haven is ook het vervoer naar het "achterland" zoals dat heet. Steeds meer gaat het vervoer vanuit de haven over water (binnenvaart) - daarin speelt Dordrecht ook een belangrijke rol - en over spoor (Betuwelijn). De Haven gebruikt zijn invloed om de goederenstroom zo snel en soepel mogelijk af te wikkelen. Op mijn vraag hoe het zit met vervoer over de weg om de files tegen te gaan - belangrijk voor de Drechtsteden -, nl. de A16, A15, nieuwe A4, vertelde men dat ook daar de Haven er hard aan werkt (lobbyen bij Rijk) om daar verbetering in te laten brengen. Bij de A15 gaan de "hobbels" weggewerkt worden. De Haven creëert veel werkgelegenheid, er is grote vraag naar personeel op MBO niveau. De samenwerking met het onderwijs (Albeda College en Zadkine College) groeit.
Reacties