Dordrecht: het Venetie van het Noorden - veel meer doen met water, historie en cultuur

Woensdagavond 7 september 2011 was er weer een Stadsdebat in het Dordrechts Museum over het onderwerp: 'Hoe trekken we meer bezoekers naar onze binnenstad?' Na de aftrap van Hans Berrevoets deed decolumnist Jaap Bouman een stevige duid in het zakje met zijn visie op Dordrecht: Dordt is saai, het Groothoofd is treurig en we besteden nauwelijks aandacht aan onze beroemde kunstenaars uit het verleden, zoals Albert Cuyp, Nicolaas Maas en Ferdinand Bol. 1 Dag verblijf in Dordrecht is al meer dan genoeg, want wat moet je doen? Het is al een heel werk om Sterrenburgers en Drechtstedelingen naar onze binnenstad te halen, aldus Jaap die met zijn column allerlei reacties ontlokte. En ik als bewoner van Sterrenburg voelde ik me aangesproken. Ik kom vaak in de binnenstad, maar ook omdat ik daar veel moet zijn. Maar ik zit net zo snel in Breda of Rotterdam. Vele ideeen werden naar voren gebracht uit de zaal maar ook via TWITTER, waar Marco van Schaardenburg de organisator van was.

Wat suggesties uit de zaal: Dordrecht: een stad voor 40 plussers; Vanuit Vlaanderen is Dordrecht de eerste echte Hollandse stad (Brabanders zijn pseudo Vlamingen); Dordrecht: de beste live music stad, met een psalmenfestijn; Dordrecht het Venetië van het Noorden; Dagarrangementen op Maat; een groot Kindertheater; een Waterpretpark; grote foto's langs A16 over de kwaliteiten van Dordrecht; Beeldenroute van station naar binnenstad; Dag van Dordt (iedere Dordtenaar nodigt die dag iemand van buiten uit); meer doen met toeristenboten op het water.

Onze evenementen zijn best bekend, tot zelfs in Autralië toe, zoals Boulevard of Dance, Big Rivers, Dordt in Stoom, Kerstmarkt, Boekenmarkt en Dordt op je Bord. Ook kan de Ark van Noach een grote trekker worden en wil Big Rivers uitgroeien naar een soort Gentse Feesten festijn.

Wat mij betreft: meer doen met de iconen van Dordrecht: water, historie, cultuur.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar