'Als ik gestorven ben', het bekende gedicht van Jan Eijkelboom, is woensdagmiddag 6 juli 2011 feestelijk onthuld in de tuin van het Dordrechts Museum

Woensdagmiddag 6 juli 2011 was ik met vele andere belangstellenden in de tuin van het Dordrechts Museum, alwaar de feestelijke onthulling plaatsvond van het bekende gedicht Tuin Dordrechts Museum: "Als ik gestorven ben" van Jan Eijkelboom. Jan (overleden op 27 februari 2008) was onder meer Stadsdichter van Dordrecht en adviseerde de gemeente bij het opzetten van het gemeentelijke letterenbeleid. Zijn dochter Roelien las het gedicht voor. Het was een intieme en sfeervolle gebeurtenis.

Als ik gestorven ben (Jan Eijkelboom)
Als ik gestorven ben
Zal in de tuin van dit museum
Boven het warrig bladerengedruis
Een merel net zo helder zingen op net zo'n late voorjaarsdag.
En ik, ik zal er niet meer zijn
Om door dit zingen te vergeten
Dat ik moet sterven mettertijd
Maar aan de and're kant zal ik -- je weet maar nooit -- veel langer
Leven dan die vogel
En als ik toch onder de zoden lig
Dan zal mijn zoon nog eens een merel net zo horen klinken
Op net zo'n late voorjaarsdag
En hij zal weten wie ik was
En ach een vogel weet van niets
Maar aan de and're kant alweer
Als merels aan hun vaders konden denken
Wellicht dat ze dan krasten als een raaf

Luister naar de gezongen versie van het gedicht via het YouTube filmpje bij de uitreiking van 'De Dordtenaar van het Jaar 2007'.


Reacties

Populaire posts van deze blog

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"

Chemours: Er komt een Hoorzitting in Dordrecht en een Bustrip naar het Europees Parlement in het najaar