Spoorlijn maakt scherpe scheiding in de stad

Vrijdagmiddag 26 maart was er in het CBK een discussiebijeenkomst over 'Sporen in de stad'. Architecten gaven hun visie op wat er moet gebeuren met spoorlijnen en stations in steden, zoals in Haarlem, Gouda en Dordrecht. In Dordrecht splijt de spoorlijn Dordrecht in 2 gedeelten: het Centrum en 19e-Eeuwse Schil aan de ene kant en de rest van Dordrecht aan de andere kant. Veel bewoners in Centrum en Schil komen nooit in de 'buitenwijken'. De toekomstvisie is dat spoorlijnen zullen verdwijnen uit steden, ze zullen ondergronds gaan. Alleen stations zullen nog op strategische plaatsen in de stad staan (bijv. aan de kop van de Voorstraat om de loop erin te krijgen was een idee), en knooppunten worden van allerlei soorten vervoer. Dordrecht heeft een lang gerekt centrum. Vroeger reed de paardentram over de Voorstraat. Ook de vele gevaarlijke stoffen die over het spoor worden vervoerd is een groot knelpunt, en ook daarom moeten de spoorlijnen verdwijnen uit de stad. Langs spoorlijnen, maar ook vlak langs de rivier waarover ook veel gevaarlijke stoffen worden vervoerd, mag op den duur ook niet meer worden gebouwd. Als de spoorlijnen weg zijn, kan deze ruimte weer aan de stad worden teruggegeven. Ook kwam iemand nog met het idee om een metroverbinding te maken met Rotterdam, via Zwijndrecht naar Dordrecht via Spuiboulevard/Spuihaven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"