Bedrijven en overheden sluiten Alliantie voor Bereikbaarheid Drechtsteden


Om de Drechtsteden goed op de bereikbaarheidskaart te zetten en te houden en innovatie echt te laten werken is goede samenwerking tussen bedrijfsleven en overheden absolute voorwaarde.

Op de vervolgbijeenkomst Bereikbare Drechtsteden van 13 februari 2017 kwamen honderd genodigden uit het bedrijfsleven en overheid in en rond de Drechtsteden bij elkaar. Zij spraken met elkaar over wat er nodig is om de Drechtsteden bereikbaar te houden en wat innovatie daarin betekent. De conclusie was dat samenwerken en samen optrekken daarin voorwaarde is. Een conclusie die gelijk werd bekrachtigd met een oproep van de bedrijven om een alliantie voor Bereikbare Drechtsteden te sluiten. Daarmee laten we een gezamenlijk krachtig geluid horen en kunnen innovatie echt realiseren.

Wat die innovaties kunnen zijn vertelde professor Tavasszy van TU Delft. Hij liet zien wat er nu al gebeurt, welke innovaties morgen gaan plaatsvinden en waar de Drechtsteden volgens hem een rol in moeten spelen en nam de zaal mee naar bereikbaarheid in de toekomst.

Er waren ook voorbeelden van innovaties. Zo presenteerde Feetzdock haar snelle, eenvoudige en volledig geautomatiseerde fietsparkeersysteem en gaf Marine Technology uitleg over de ontwikkeling van zelf varende schepen die vervoer over water aantrekkelijker maken. Tot slot werd de TURNN app gepresenteerd, een app waar je inzicht en gemak krijgt om van a naar b te reizen.

Krachtige lobby voor A15
De afgelopen maanden is de aanpak van de "duurste file" op de A15 met brede politieke steun nadrukkelijk op de landelijke agenda gezet. Het begin is er, zo concludeerde Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland. “De brede steun van de Tweede Kamer, met de toezegging om 200 miljoen euro te reserveren voor de A15, is natuurlijk goed nieuws. Zonder lobbykracht hadden we dat niet voor elkaar gekregen. Hét bewijs dat je door samenwerking echt verder komt.”

In de zaal zat ook Barbara Visser, Tweede Kamerlid van de VVD. Samen met PvdA-collega Duco Hoogland zette zij het onderwerp in Den Haag hoog op de agenda. Hans Tanis, portefeuillehouder bereikbaarheid Drechtsteden: “Het bedrag van 200 miljoen euro is niet voldoende voor het oplossen van alle problemen, maar wel een hele goede steun in de rug. Om extra geld beschikbaar te krijgen van het nieuwe kabinet is het daarom van belang om met de alliantie de aanpak van de A15 onder de aandacht te blijven brengen.”

Bereikbaarheid tijdens het werk
Maar uiteraard was er veel meer te bespreken. Welke concrete projecten op de weg er op stapel staan om de Drechtsteden beter bereikbaar te maken, vertelde Jantien Heijdeman, projectleider van Rijkswaterstaat. Naast de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht passeerden de aansluiting A15-N3, aansluiting A16-N3, de Sandelingenknoop en de reconstructie van de N3 de revue. Hoe houden we de Drechtsteden tijdens alle werkzaamheden bereikbaar, zo luidde een bezorgde vraag vanuit de zaal. Door de werkzaamheden slim te plannen, er goed en vooral tijdig over te communiceren en met gebruik van verkeersmanagement en mobiliteitsmanagement, moet de hinder beperkt blijven. Dit vereist wel de inzet van alle betrokkenen. Motto is daarbij: ‘Samen houden wij de Drechtsteden bereikbaar’.

(Provincie Zuid-Holland)

Reacties

Populaire posts van deze blog

Levendige discussies op de KlimaatBorrel: "We moeten voorkomen dat alleen rijke buurten veel meer groen hebben"

Supertrotse achterachternicht bij onthulling Lenie Dickepad op Internationale Vrouwendag

"Wat we nodig hebben is een wenkend perspectief"